Want your
own Fotopage?








 
Nor Wahidah's FotoPage

By: Queen Of Dubai

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 8-Dec-2008 12:00 Email | Share | Bookmark
Melontar di Mina : 08th Dec - 09th Dec

Kami berpakat sesama ipar ipar kami untuk membuat nafar awal iaitu melontar ketiga tiga jamarat dan bermalam 2 malam di Mina

Sampai ke Mina selepas subuh di Muzdalifah... Lamanye diMuzdalifah.... Sampai di Mina, sungguh sesak. Khemah disediakan


Kami mengambil keputusan untuk melontar Jamaratul Akbar dan menuju ke mekah utk menyelesaikan rukun haji, tawaf, saie & tahlul.


Keadaan didalam terowong.


Dalam perjalanan ke tempat melontar. lebih kurang 2.5 km dari khemah di Mina.


End of the tunnel.... Aaaaah lega.




Masya'allah ramainya orang..


Selesai melontar dan tahlul awal, alhamdullilah. Now, menuju ke mekah...










Kami mengambil keputusan untuk berjalan kaki ke mekah, about 7km away. Jalanraya & transport sesak dgn orang ramai. what a challenge!


Ada yg bercukur ditepi jalan. Scenario sepanjang perjalanan ke mekah


Hanya berbekalkan blade, sabun & air untuk bercukur...


Ramai yg berjalan kaki ke mekah dari Mina...


Alhamdullilah kami sudah bergelar haji, selamat menunaikan tawaf, saie & tahlul. Selesai rukun haji kami. Kembali ke mina untuk menyelesaikan wajib haji iaitu, bermalam di mina & melontar.


Tengah menunggu pengangkutan ke Mina


Kalau nasib tak baik, kena duduk atas bumbung...




Semua nak ke Mina


Jalan jamm.




Tiada tuhan melainkan allah, sesungguhnya aku, maha suci allah, dikalangan manusia yg menzalimi diri aku sendiri.




Pasar malam di Mina..


Have to walk back to our Khemah, perjalan dalam 4 km. Here we go again..


Jualan baju tenunan dari Rusia...


Khemah2 peniaga di sepanjang jalan ke tempat melontar


Boleh tak harga ni??


NI brapa? start shopping selepas semua rukun haji.


Sembahyang tak kira dimana, ditepi2 jalan ada saja yg menunaikan solat.






Kedai gunting rambut...


Suami isteri menunaikan solat, tak kira dimana...Janji bersih & berkiblatkan kaabah.


Kipas yg dipasang sepanjang terowong. Besar! utuk air circulation.


Sempat jugak bergambar, walaupun jauh lagi perjalanan.


Wahidah & Hamdi Travel agent's facilitator....


On the way melontar ketiga tiga Jamarat...


Tanda jalan untuk menolong jemaah..


Khemah di mina, saujana mata memandang...




Khemah2 di Mina, yg ini dekat dengan tempat melontar.


Sayup2 aje tempat melontar. Nampak tak ken di hujung tu. Kat situlah tempat melontar.


Hajjah Rosnah, Hajjah Wahidah & Zalijah


Dah dekat sampai tempat melontar. Subhanallah, dalam pembinaan untuk 3 tingkat.


Di atur dan di pantau oleh kerajaan saudi agar tidak ada perkara tak di ingini.






Jamarat pertama.....




Tersusun agar tidak sesak untuk melontar


Selesai melontar ketiga2 Jamarat. Alhamdullilah dapat melontar betul2 di depan. Tujuh anak batu.


Setelah selesai melontar ketiga tiga jamaarat


Model sunglasses busana muslimah.....


Haji Walid & Isteri tersayang..


Hajjah Wahidah & Haji Jalal




Pembinaan in progress....


4 tingkat, siap dengan lift & escalator disediakan.


Perut lapar selepas melontar, teringin nak makan ayam, tapi sesak dengan orang..






Balik ke khemah... Selesai wajib haji. Semoga Haji kami diterima. Aminn. Have to walk back to the camp, 2.5 km away. Here we go again.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net